Als hovenier is jouw reputatie van onschatbare waarde. Je klanten vertrouwen erop dat je hun tuinen tot leven brengt, en de concurrentie is hevig. Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten voor jou kiezen? Het antwoord ligt in de kracht van reviews.
Digitale mond-tot-mondreclame: Jouw Beste Marketinginstrument
Tevreden klanten vertellen hun vrienden en familie over hun ervaringen met jouw diensten, en deze aanbevelingen hebben een enorme invloed op potentiële klanten. Door ook online een platform te bieden waar klanten hun ervaringen kunnen delen, geef je hen een stem en moedig je deze digitale vorm van mond-tot-mondreclame aan.
Vertrouwen opbouwen, klant voor klant
Als hovenier weet je als geen ander dat vertrouwen essentieel is in je vakgebied. Klanten willen zeker weten dat ze met een betrouwbare professional te maken hebben voordat ze hun kostbare tuin in jouw handen leggen. Reviews fungeren als bouwstenen voor dit vertrouwen. Wanneer potentiële klanten zien dat anderen tevreden zijn over je diensten, voelen ze zich comfortabeler bij het kiezen van jou als hun hovenier. Wees echter ook niet bang voor kritiek: een negatieve review of twee tussen alle goede verhalen zorgt juist voor meer vertrouwen.
Reviews geven inzicht
Reviews geven je inzicht in wat je goed doet en waar je kunt verbeteren. Door actief te luisteren naar de feedback van je klanten, kun je jouw diensten afstemmen op hun behoeften en verwachtingen, waardoor je klanttevredenheid en loyaliteit vergroot. Ook geven online beoordelingen inzicht aan andere potentiële klanten bij het kiezen van een hoveniersbedrijf. Reageer op positieve reviews met een bedankje. Zo laat je zien dat je de inspanningen van de reviewer waardeert.
Hoe ga je om met negatieve reviews?
Reageer ook op negatieve reviews, maar schiet hierbij niet in de verdediging. Het is belangrijk te laten zien dat je bereid bent om klachten op te lossen. Reviews niet toelaten omdat ze negatief zijn is not done en op veel platforms ook niet mogelijk. Je hoeft echter niet alles te pikken, want de beoordeling moet wel gegrond zijn. In juridische termen moet deze ondersteund worden door feiten en omstandigheden. Heb je het vermoeden dat je met nepreviews te maken hebt, trek dan aan de bel bij het betreffende platform.
Kies je reviewplatforms
Er zijn verschillende platforms die je kunt gebruiken om online reviews te verzamelen. In grote lijnen:
Je eigen website: Je kunt een reviewmodule op je eigen website plaatsen, of reviews van externe platforms (zie hieronder) doorplaatsen. Dit is een krachtige manier om sociale bewijskracht te tonen aan potentiële klanten die je site bezoeken. Bovendien kunnen de reviews ook bijdragen aan de SEO (Search Engine Optimization) van je website.
Google Reviews: Bij B&S Media internetmarketing zien we het toelaten van Google Reviews in de meeste gevallen als een must. De sterbeoordeling die verschijnt bij je Google bedrijfsprofiel en op Google Maps is voor velen doorslaggevend.
Review-websites: Er zijn tal van websites die speciaal zijn ingericht voor bedrijfsreviews, zoals Trustpilot, Kiyoh en Klanten Vertellen. Deze platforms bieden een bredere zichtbaarheid en kunnen helpen om je reputatie te versterken bij een groter publiek. Zorg ervoor de je je bedrijfsprofiel op deze sites claimt en beheert om het meeste uit je reviews te halen.
Social Media: Sinds het begin van social media delen mensen ervaringen met bedrijven in hun tijdlijn of stories. Facebook maakt het daarnaast ook mogelijk om reviews te plaatsen op de pagina van het betreffende bedrijf. Heb je een bedrijfspagina, dan kun je ervoor kiezen om reviews toe te laten. Voor de klanten is de een laagdrempelige manier om hun mening achter te laten of die van anderen te ontdekken.
Tip: Google zelf eens op “jouw bedrijfsnaam reviews”. Mogelijk vind je op deze manier al online beoordelingen van jouw bedrijf. Met name op de speciale review-websites kunnen mensen vaak zelf bedrijven aanmelden om te beoordelen. Vandaar ook de eerdere tip je bedrijfsprofiel op deze sites te claimen. Je kunt dan onder andere de reviews beantwoorden vanuit je bedrijf.
Conclusie: Bouw aan je reputatie met online reviews
Voor B&S Media heeft het openstellen van online reviews zeker geen windeieren gelegd. Inmiddels hebben we meer dan 200 Google Reviews mogen ontvangen met een gemiddelde beoordeling van 4.9 van 5 sterren. De sterren komen terug in Google Zoeken en Google Maps, wat ons een betrouwbare en professionele uitstraling geeft in de zoekresultaten
Ook voor hoveniers zijn reviews meer dan alleen maar beoordelingen; ze zijn de sleutel tot het opbouwen van een sterke reputatie en het stimuleren van groei. Door vertrouwen op te bouwen, digitale mond-tot-mond te omarmen en te streven naar een uitstekende klantbeleving, kun je jouw hoveniersbedrijf naar nieuwe hoogten tillen. Dus, geef groen licht aan reviews en laat ze jouw bedrijf helpen bloeien.
Gratis adviespakket online marketing voor hoveniers
Leden van Inkoopgilde kunnen gratis een adviespakket bij B&S Media afnemen ter waarde van €350,- Je krijgt dan:
Een gratis QuickScan, bestaande uit:
- Een kritische scan van de website - Een analyse van de vindbaarheid - Een uitgebreid marktonderzoek - Een uitgebreide concurrentieanalyse - Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek
Een gratis advies met één van de adviseurs
Een gratis lijst met concrete actiepunten
Meer weten? Lees op bsmediannl/hoveniers hoe B&S Media ook jouw online vindbaarheid kan vergroten
Als hovenier is jouw reputatie van onschatbare waarde. Je klanten vertrouwen erop dat je hun tuinen tot leven brengt, en de concurrentie is hevig. Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten voor jou kiezen? Het antwoord ligt in de kracht van reviews.
Digitale mond-tot-mondreclame: Jouw Beste Marketinginstrument
Tevreden klanten vertellen hun vrienden en familie over hun ervaringen met jouw diensten, en deze aanbevelingen hebben een enorme invloed op potentiële klanten. Door ook online een platform te bieden waar klanten hun ervaringen kunnen delen, geef je hen een stem en moedig je deze digitale vorm van mond-tot-mondreclame aan.
Vertrouwen opbouwen, klant voor klant
Als hovenier weet je als geen ander dat vertrouwen essentieel is in je vakgebied. Klanten willen zeker weten dat ze met een betrouwbare professional te maken hebben voordat ze hun kostbare tuin in jouw handen leggen. Reviews fungeren als bouwstenen voor dit vertrouwen. Wanneer potentiële klanten zien dat anderen tevreden zijn over je diensten, voelen ze zich comfortabeler bij het kiezen van jou als hun hovenier. Wees echter ook niet bang voor kritiek: een negatieve review of twee tussen alle goede verhalen zorgt juist voor meer vertrouwen.
Reviews geven inzicht
Reviews geven je inzicht in wat je goed doet en waar je kunt verbeteren. Door actief te luisteren naar de feedback van je klanten, kun je jouw diensten afstemmen op hun behoeften en verwachtingen, waardoor je klanttevredenheid en loyaliteit vergroot. Ook geven online beoordelingen inzicht aan andere potentiële klanten bij het kiezen van een hoveniersbedrijf. Reageer op positieve reviews met een bedankje. Zo laat je zien dat je de inspanningen van de reviewer waardeert.
Hoe ga je om met negatieve reviews?
Reageer ook op negatieve reviews, maar schiet hierbij niet in de verdediging. Het is belangrijk te laten zien dat je bereid bent om klachten op te lossen. Reviews niet toelaten omdat ze negatief zijn is not done en op veel platforms ook niet mogelijk. Je hoeft echter niet alles te pikken, want de beoordeling moet wel gegrond zijn. In juridische termen moet deze ondersteund worden door feiten en omstandigheden. Heb je het vermoeden dat je met nepreviews te maken hebt, trek dan aan de bel bij het betreffende platform.
Kies je reviewplatforms
Er zijn verschillende platforms die je kunt gebruiken om online reviews te verzamelen. In grote lijnen:
Je eigen website: Je kunt een reviewmodule op je eigen website plaatsen, of reviews van externe platforms (zie hieronder) doorplaatsen. Dit is een krachtige manier om sociale bewijskracht te tonen aan potentiële klanten die je site bezoeken. Bovendien kunnen de reviews ook bijdragen aan de SEO (Search Engine Optimization) van je website.
Google Reviews: Bij B&S Media internetmarketing zien we het toelaten van Google Reviews in de meeste gevallen als een must. De sterbeoordeling die verschijnt bij je Google bedrijfsprofiel en op Google Maps is voor velen doorslaggevend.
Review-websites: Er zijn tal van websites die speciaal zijn ingericht voor bedrijfsreviews, zoals Trustpilot, Kiyoh en Klanten Vertellen. Deze platforms bieden een bredere zichtbaarheid en kunnen helpen om je reputatie te versterken bij een groter publiek. Zorg ervoor de je je bedrijfsprofiel op deze sites claimt en beheert om het meeste uit je reviews te halen.
Social Media: Sinds het begin van social media delen mensen ervaringen met bedrijven in hun tijdlijn of stories. Facebook maakt het daarnaast ook mogelijk om reviews te plaatsen op de pagina van het betreffende bedrijf. Heb je een bedrijfspagina, dan kun je ervoor kiezen om reviews toe te laten. Voor de klanten is de een laagdrempelige manier om hun mening achter te laten of die van anderen te ontdekken.
Tip: Google zelf eens op “jouw bedrijfsnaam reviews”. Mogelijk vind je op deze manier al online beoordelingen van jouw bedrijf. Met name op de speciale review-websites kunnen mensen vaak zelf bedrijven aanmelden om te beoordelen. Vandaar ook de eerdere tip je bedrijfsprofiel op deze sites te claimen. Je kunt dan onder andere de reviews beantwoorden vanuit je bedrijf.
Conclusie: Bouw aan je reputatie met online reviews
Voor B&S Media heeft het openstellen van online reviews zeker geen windeieren gelegd. Inmiddels hebben we meer dan 200 Google Reviews mogen ontvangen met een gemiddelde beoordeling van 4.9 van 5 sterren. De sterren komen terug in Google Zoeken en Google Maps, wat ons een betrouwbare en professionele uitstraling geeft in de zoekresultaten
Ook voor hoveniers zijn reviews meer dan alleen maar beoordelingen; ze zijn de sleutel tot het opbouwen van een sterke reputatie en het stimuleren van groei. Door vertrouwen op te bouwen, digitale mond-tot-mond te omarmen en te streven naar een uitstekende klantbeleving, kun je jouw hoveniersbedrijf naar nieuwe hoogten tillen. Dus, geef groen licht aan reviews en laat ze jouw bedrijf helpen bloeien.
Gratis adviespakket online marketing voor hoveniers
Leden van Inkoopgilde kunnen gratis een adviespakket bij B&S Media afnemen ter waarde van €350,- Je krijgt dan:
Een gratis QuickScan, bestaande uit:
- Een kritische scan van de website - Een analyse van de vindbaarheid - Een uitgebreid marktonderzoek - Een uitgebreide concurrentieanalyse - Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek
Een gratis advies met één van de adviseurs
Een gratis lijst met concrete actiepunten
Meer weten? Lees op bsmediannl/hoveniers hoe B&S Media ook jouw online vindbaarheid kan vergroten